Comunicarea in situatii de criza

Comunicare

Dupa titlu ar putea parea un text despre cum sa rezolvi problemele cu partenerul de viata, dar nu e. Voi vorbi foarte scurt despre ce fac companiile in planul comunicarii atunci cand sunt confruntate cu o situatie delicata. Stati linistiti, voi fi informal.

De obicei procedeaza asa: se strica ceva. Apare un purtator de cuvant bine pregatit (eventual absolvent de drept drept si chichite birocratice) iese in fata si e luat la tinta de jurnalisti. Spatele ii este asigurat prin comunicate de presa. Mai tarziu seful cel mare vine la locul faptei, si, in timp ce incalta cizmele pentru a intra in problema la propriu, da asigurari ca se va face orice e nevoie pentru remedierea problemei.

La fel sunt si guvernele (de oriunde) sau companiile iresponsabile social. Asta daca nu aleg sa ignore problema.

Daca ar fi sa ne luam dupa manual eforturile de comunicare sunt: actiuni de PR, traininguri de comunicare cu presa pentru structurile de gestionare a crizei, transmiterea de informatii catre comunitate si institutii, actiuni de lobby si comunicarea cu actionarii. Si asta doar in ce priveste comunicarea. Cam departe de realitate, nu?

De curand Burger King s-a confruntat cu o criza, cand un angajat s-a fotografiat cu picioarele in salata de la restaurant si a postat pozele pe net. Sigur, angajatii au fost concediati, s-a sustinut in continuare cat de importanta e politica igienei bla-bla, dar problema e departe de a fi rezolvata. Cei de la AdWeek insa au venit si cu o solutie amuzanta, din care Burger King ar putea iesi un pic mai bine. Sau… oricum, e trist si adevarat. Cam la fel a pierit primul fast-food autohton din Brasov, Panini, si nici n-a fost nevoie de dovezi, doar de zvonuri.

Un lucru e clar, nu e bine sa nu faci nimic. Si nici sa te faci ca faci ceva. Solutia? Baga brief in Creatie. Cum au facut cei de la OB. Si in general fii un om bun, adica o companie buna.

Va simtiti prea rasfatate fetelor? Cei care au lansat “Got milk?” va aduc cu hormonii pe pamant. Sa fi fost asta declansatorul unei crize de comunicare? A fost, si feministele au castigat. Dar oare chiar au castigat?

Răspunsuri