Publicitate vintage. Primul Gold Lion.

Comunicare

Cannes Grand Prix Lion

Pentru ca a mai ramas inca putin pana la varianta publicitara a lui Euro 2012, azi propun sa facem o calatorie. In timp, cu puterea mintii.

In 1954, avea loc la Venetia prima editie a Festivalului International de Film Publicitar, creatorii sai fiind un grup de regizori publicitari din Anglia, Franta, Germania si Argentina. Actualul Cannes Lions fusese inventat initial ca o competitie non-USA, scopul sau fiind acela de a promova publicitatea in cinematografe, singurul mediu audiovizual al vremii disponibil reclamelor din afara SUA.

Asa ca primul Grand Prix s-a dus in Italia, la regizorul Paul Bianchi si la pasta de dinti Chlorodont:

Cu un spot care a castigat, probabil, datorita executiei, Chlorodont experimenta atunci domeniul stop-motion in publicitate, transformand cariile in niste bestii imblanzite.

Din punctul de vedere al creatiei insa, mai sunt de observat cateva lucruri:

  • Maniera laxa in care durata de timp intervenea in brief (de vazut si celelalte GP-uri din anii ’50). Lucru care, impreuna cu inexistenta publicitatii televizate, dovedeste faptul ca la departamentele de media era inca poezie
  • Tendinta de a aduce spoturile video cat mai aproape de scenariile cinematografice (actiune desfasurata complex, detalii prelungite, mai multe bucati de muzica in functie de momentul actiunii)
  • Evidenta caracterului publicitar al creatiei, cumva specifica vremii. Produsul apare din prima, ideea se contureaza devreme, restul devenind o continuare a intrigii caracteristica filmelor. Poate ca pe vreme aceea lumea nu ura din rasputeri mesajul publicitar (?)
  • Relatia consumator-timp diferita fata de cea din zilele de azi. Se poate concluziona, dupa toate cele de mai sus, ca publicul nu era atat de grabit si de nerabdator precum cel din prezent. E adevarat ca era un spot de cinema, dar in zilele de azi chiar si spoturile de cinema sunt construite dupa tiparul TV de zapping-freak

In orice caz, de 58 de ani incoace, se pare ca regele publicitatii a ramas tot spotul video, intr-un fel sau altul. Poate datorita comoditatii consumatorului de a sta relaxat pe fotoliu si de a urmari un spectacol. La urma urmei, Grand Prix-ul de la Cannes a ramas, in acceptia populara, tot spotul TV cel mai bun dintre toate.

Răspunsuri