De la emoticons la humoticons, via Skype

Comunicare

Cei de la Skype a lansat o noua campanie de marketing, It’s Time for Skype. Pozitionarea pe care o incearca sus-numitii este aceea a unui serviciu mult mai uman. ‘Welcome back to Humanity’ este sloganul peste care dau toti cei care viziteaza site-ul. La nivelul serviciilor oferite, aceasta intoarcere la umanitate este tradusa prin introducerea unor feature-uri noi, cum ar fi Humoticon-urile.

Pe scurt, datorita Skype Humoticons, utilizatorii Skype pot sa inlocuiasca emoticon-urile cu propriile gesturi sau expresii faciale. Aceasta aplicatie permite ‘extragerea’ expresiei dintr-o fotografie deja existenta sau crearea uneia cu ajutorul webcam-ului. Daca o anumita expresie nu poate fi redata printr-o singura fotografie, exista posibilitatea crearii unui Humoticon animat, dintr-o succesiune de 5 imagini. (Spre exemplu, priviti aici cum a ilustrat o tanara cunoscutul emoticon ‘puke’ – :##.. ).

Lansata la inceputul lunii aprilie in UK, campania a beneficiat de niste vizualuri indraznete, care si-au castigat popularitatea prin atacurile deloc subtile la adresa Facebook si Twitter:

Cu aceasta noua pozitionare, Skype admite ca web-ul ne-a determinat sa invatam noi si noi limbaje ca sa putem reda, online, ce am fi transmis, live, prin gesturi si mimica. Mai mult decat atat, pentru ca aceste limbaje nu reusesc sa contina esenta a ceea ce ne dorim sa comunicam, Skype pretinde ca le putem abandona in favoarea limbajului non-verbal cu care ne-a inzestrat natura.

In ceea ce priveste Humoticon-urile, noi credem ca nu vor inlocui prea curand emoticon-urile. E-adevarat, ne exploateaza slabiciunea de a crea si impartasi imagini, cu atat mai mult cu cat aceste imagini ne contin, iar pretextul intoarcerii la umanitate e destul de credibil pentru o audienta care share-uieste, tweet-uieste si pin-uieste tot timpul despre cat de trist este sa-ti traiesti viata 100% conectat la web. Insa, dincolo de valul de early adopters, sansele unui upgrade de la emoticon la humoticon sunt destul de mici in viitorul apropiat.

Un motiv ar fi ca emoticon-urile sunt atat de puternic impregnate in conversatiile online, incat cel putin din comoditate, nu vom deschide galeria de humoticons ca sa gasim un zambet, cand putem tasta ‘: )’ la fel de natural cum tastam un semn de punctuatie.  In al doilea rand, daca aruncam o privire in lista contactelor de pe Skype, vedem ca e populata de oameni al caror grad de alfabetizare tehnica si rezistenta la schimbare variaza: parintii si bunicii care abia invata ce-i cu toate fetele alea zambitoare, care nu au cont de Facebook  (deci nu vor folosi aplicatia pentru a-si crea propriile Humoticon-uri) sunt din start exclusi din randul celor care le vor adopta. Mai mult, pentru ca eu comunic via Skype tocmai cu aceasta categorie care nu le va folosi, s-ar putea sa nu le folosesc nici eu.

Pe de alta parte, din moment ce Skype a castigat destul teren in fata altor servicii de chat/video-chat online, inlocuirea emoticon-urilor poate sa fie pasul catre adoptarea unui limbaj universal de comunicare online. Si uite asa scapam si de blocajele semantice pe care le provocam noi, cei crescuti cu YM, cand strecuram in conversatii emoticon-uri care nu spun nimic unui american sau unui asiatic.

Răspunsuri