Muzica buna si publicitate

Comunicare

Nu de putine ori am auzit intrebarea (adresata direct mie in multe cazuri): “Cum se numeste melodia din spotul de la …?” si imediat dupa intrebare urma si afirmatia: “Caci imi place foarte mult cum suna!”. Si pornind de la ideea asta am ajuns eu la subiectul muzica buna din spoturile TV.

Am stat sa ma gandesc la o situatie proprie, la un moment in care am vazut un spot TV si am constientizat din start ca imi place melodia de pe fundal. Cum functioneaza procesul mai departe? A doua oara cand vad acelasi spot, memorez cateva cuvinte, dau fuga la Google si caut sa vad de unde provin versurile respective. Si gasesc melodia, apare si sentimentul de victorie (am gasit-ooo!), dupa care o ascult de exagerat de multe ori. Un exemplu de genul asta, nu unul prea recent, ce-i drept, e background-ul muzical de la Kinder Bueno: Selah Sue – This world.

Dar ma mai gandesc un pic si mai gasesc :

Weezer – Perfect situation – in spotul de la Orange

Lenka – Everything at once – tot intr-un spot Orange

Floom feat. TinyTune – Little Sunshine – in spotul de la Zewa

Exemple sunt multe si cred ca fiecare le are pe ale lui. Am observat ca printre exemplele la care m-as putea gandi eu sunt destul de multe de la Orange, probabil ei chiar sunt inspirati in alegerea fundalului sonor, insa asta este doar o observatie personala de moment. Nu exista niciun fel de dubiu ca muzica are un rol aparte in crearea atmosferei dintr-un spot, ea chiar induce o anumita stare, emotie, alaturi de imagini. Nu cred ca gresesc cand afirm ca in multe cazuri, muzica si imaginea contribuie 50%-50% la conturarea spotului respectiv.

Mi se pare interesant ca oamenii sunt adeseori suficient de atenti la un spot cat sa ia pe loc decizia ca le place melodia de pe fundal. Insa atunci, stau sa ma intreb, atentia lor se indreapta in acelasi timp si catre mesajul din spot? – pana la urma asta e obiectivul de comunicare al fiecarui spot: sa ajunga la public. Sau cumva atentia se muta strict inspre background-ul sonor? Imi place sa cred ca prima varianta functioneaza in majoritatea cazurilor si ca daca folosesti o melodie buna ea va sustine spotul, nu va diminua puterea mesajului.

In research-ul de melodii din spoturi pe care sa le fi tinut minte si care sa-mi fi atras atentia in mod pozitiv, am descoperit ca dorinta oamenilor de a identifica melodiile din spoturi a dus chiar la „nasterea” unor site-uri, specializate se poate spune, de tipul: http://muzicadinreclame.com/. Site-ul, mai exact blogul, usor artificial scris as observa, insa cu o idee foarte draguta la baza, sare in ajutorul celor care au aceasta usoara frustrare legata de numele melodiei dintr-un spot anume; faptul ca blogul exista, e o dovada a faptului ca aceasta „frustrare” exista si ea ar trebui, la randul ei, sa fie o dovada a eficientei spotului respectiv.

Astfel, sustin alegerea muzicii bune in spoturi si imbinarea ei perfecta cu mesajul ce se vrea transmis si imi place ideea de a „face cunostinta” cu o melodie prin intermediul unui spot TV.

Răspunsuri

  • Ralu

    Traiasca Shazam! :)