Primul spot TV din istorie

Comunicare

Miercuri e zi de studiu de caz la Fishington Post. In ultimul timp am avut Old Spice si antidiscriminare, doua campanii recente din lumea advertisingului intern si international. Astazi vom calatori putin in timp, in vremuri in care televizorul insemna o piesa de mobilier de lux in locuinte. Astazi vom vorbi despre primul spot TV din istorie, difuzat pe 1 iulie 1941, in SUA.

Putin context acum. Dupa zeci de ani de zile, printul isi pierdea pozitia de lider in randul mediilor publicitare, fiind intrecut in 1938 de radio, in termeni de venituri. Erau vremuri in care apareau tehnologiile ce aveau sa modeleze secolul al XX-lea. Televiziunea, noul copil-minune al mass-media, tocmai iesise din copilarie, incepand transmisiile in direct in anii ’30. Publicitatea nu avea cum sa mai stea departe pentru mult timp. In SUA anului 1941, pe vremea cand tara nu intrase inca in Razboi, Comisia Federala de Comunicatii tocmai legiferase publicitatea televizata.

Iar pe 1 iulie 1941, in timpul unui meci de baseball televizat in New York, brandul de ceasuri Bulova rula, pentru 20 de secunde urmatorul spot:

Nota: Videoclipul de mai jos este doar o reproducere a executiei de acum 71 de ani. Originalul, a carei copie nu s-a pastrat, dura de doua ori mai mult, cu acelasi mesaj:

Desi pare mai degraba primitiv dupa standardele de azi, Bulova a fost pionierul unui mediu care ramane, pana astazi, regele. Nu degeaba cand intrebam astazi de Marele Premiu la Cannes ne referim de fapt la spot TV. Coca-Cola, Marlboro, Nike & co. au prosperat de atunci pana azi sub semnul televiziunii. Iar tehnicile de productie din prezent fac spotul de mai sus cu atat mai fascinant.

Un alt lucru interesant: spotul Bulova a costat, in 1941 fabuloasa suma de 9$. Cu tot cu rate de inflatie ajustate nu ajungem la cele 3,5 milioane $ de azi pentru 30 de secunde la Super Bowl. Sa fie cumva vreun alt mediu azi care sa fie in pozitia televiziunii din 1941?

Răspunsuri