Copyright, the hard way (c)

Comunicare

Mai tineti minte postul in care am demarat cautarea de comori? Blogul Ancai a fost unul dintre cele nominalizate atunci de voi. Am citit-o, ne-a placut, am rugat-o sa scrie pentru noi si rezultatul este cel de jos: revoltat, caustic si bun de pus pe rana. Daca mai aveam nevoie de confirmare ca Anca este unul dintre acei oameni care va cuceri lumea prin scris, am obtinut-o astazi.

Revelatia primei melodii cumparate pe Internet

Sunt o muzicofila inraita (sic!), trai-mi-ar conexiunea potenta. Desi am incercat, pe cat posibil, sa-mi cumpar albumele in original, mi-a iesit cam prost. Principalul motiv este pentru ca n-am timp sa umblu prin magazine dupa CD-uri, care au – fie vorba-ntre noi – niste preturi usor exagerate. Stiu insa din surse sigure  ca softul magic stim-noi-care de downloadat muzica duce oamenii la fix trei click-uri distanta de muzica pe care si-o doresc. Repede, bine si foarte neetic.

Eu una consum muzica online, motiv pentru care ma enervez la culme cand Youtube imi zice, candid ca o floare de colt, ca “This video is not available in your country due to copyright issues”, cum – de altfel – ma enervez cam pe orice pagina web care-mi da smetia asta peste bot si m-asaza la loc in banca.

La fel de bine stiu cata munca zace in spatele catorva piese adunate la un loc pe un CD. Si mai stiu ca, daca ar fi vorba de munca mea pusa-n joc, m-as transforma intr-un soi de Terminator-Greu de ucis-Chuck Norris (nu ca n-as fi in mod obisnuit, da’ asta e o alta poveste). Munca de creatie nu-i doar scanteia aia si-atat; e-o idee-n stare bruta, care mai apoi trece prin zeci-sute-mii de slefuiri, re-gandiri, re-desenari si care ajunge, intr-un final, la forma finala. Si de-abia forma asta finala e cea care te face sa zici “Wow!” atunci cand o auzi sau o vezi. Dar, cel putin la un nivel foarte superficial, asta doar cand e vorba de ideile proprii; restul – sa crape-n chinuri crunte.

Mai sunt unele seri in care ascult Radio Paradise si dau peste diverse comori ascunse de urechile mainstream-ului (care, fie vorba intre noi, e cam flusturatic). In timp ce le-asculti, te simti ca si cum ai fi primul om pe luna; ti le notezi, constiincios, si te-apuci de sapat pe Google si prin alte parti mai dosnice ale Internetului, unde nu exista drepturi de proprietate intelectuala. Si, surpriza, nervi!, draci!!, nu exista decat pe niste site-uri specializate, unde tre’ sa-ti dai numarul cardului.
Portia mea de fericire, care intre timp s-a transformat intr-o adictie demna de-o cauza mai buna, m-a costat 49 de eurocenti. Mi s-a parut incredibil de putin pentru cat timp m-am pitulat s-o cumpar. Pe ea, pe melodie.

Nu cred in puterea exemplului bun – corect moral -, dar sunt absolut convinsa ca respectul pentru munca – de orice fel ar fi ea – e undeva într-un beci sinistru, fara aerisire si c-o usa grea, trantita. Cat despre creatie – multa lume are senzatia ca nici macar nu-i o munca, ci un sir infinit de sclipiri de geniu. Ca ideile pur si simplu vin, apar din neant, aprind lumina-n cortex si gata. Si nu-i asa. Copyright-ul, chestia aia mare si urata pe care toti o trimitem la dracu’ cand sta ca ghimpele-n coasta, are – totusi – rolul lui. “Ce-i al meu e-al meu”. Da, cu ©.

Imagine de aici.

Răspunsuri

  • http://www.facebook.com/dsalageanu Dragos Salageanu

    Pirateria e si o chestiune de oportunitate. De cand s-a lansat iTunes Music Store in Romania cumpar in fiecare saptamana cateva piese, cu siguranta mai multe decat piratez. Oricum, un om normal castiga 1 Euro in mai putin timp decat ar dura sa caute dupa un MP3 pe net, quality or moral issues aside.

    • http://twitter.com/ancasandu Anca Sandu

      Aici sunt de acord cu tine, dar stau şi mă-ntreb câţi fac la fel.

    • http://twitter.com/arminrosu Alexandru Armin Rosu

      Salariul mediu (brut) pe economie este de ~1400 Lei (mar. 2011). La 20 zile lucratoare pe luna, as inseamna 9 Lei / ora, hai sa zicem 2 euro. Deci in 30 minute fac un euro.

      sursa: http://www.ziare.com/articole/salariu+mediu+brut

      Nu ma intelege gresit, salut comportamentul tau, dar e inca departe de a fi rentabil pentru (cei mai multi) romani.

      Situatie e diferita pentru melodii mai obscure, unde intr-adevar renteaza si probabil vrei mai tare sa le ai.

      • Anonim

        Mă refeream în special la oamenii cu un anumit nivel de trai şi cu ceva cultură muzicală. 
        Nu mă aştept ca genul ăsta de comportament să se răspândească prea curând, nivelul mediu de trai e mult foarte scăzut chiar şi pentru lucruri mult mai banale ca săpunul, iar mentalităţile (o mare, mare bubă) nu se schimbă c-un articol, ci cu o variantă la piraterie cât de cât sustenabilă  şi integrabilă în viaţa de zi cu zi – iTunes e-un exemplu.

        Mult e până găseşti o melodie care să-ţi placă şi să fie suficient de obscură încât să n-o găseşti nicăieri altundeva. Drept s-o spun, chestia asta se-ntâmplă foarte rar, da’ şi când se-ntâmplă… Să te ţii.