Cum sa-ti alegi o agentie de publicitate

Branding Comunicare

Desi tentatia de a scrie in continuare despre tara asta e mare, hai sa ma achit si de specificul rubricii de fata. Prin urmare, o sa las deoparte faptul ca a cazut guvernul (a cazut?), ca azi are loc cea mai mare greva din istorie si ca din nou, pentru a cata oara (?) subiectul zilei pare a fi “un guvern de tehnocrati” (ce ratacire… poate o data o sa avem ocazia sa comentam) si sa trecem de partea meseriei. Iata, deci, mai jos, o mica radiografie a pietei de publicitate, spre bunul uz al antreprenorilor si altor factori de decizie confruntati cu fraza “avem nevoie de o agentie de publicitate”.
Inainte de orice, aflati ca exista cam 5 feluri de agentii de publicitate.

Exista agentiile mari, care functioneaza bine ca polita de asigurare impotriva lipsei de inovatie a businessului dumneavoastra. Cu aceste agentii veti putea derula campanii mari, cu efecte vizibile in timp, a caror caracteristica este, indeobste, strategia de a cheltui mai mult sau cam la fel ca si competitorii dumneavoastra. Daca aveti un business mare, puternic, sunteti lider de piata si doriti sa ramaneti in top, o solutie excelenta. Veti avea beneficii de creditare, preturi bune la creatie si confortul ca sunteti in compania unor nume la fel de rasunatoare ca al companiei pe care o conduceti.

Apoi, exista agentiile de dimensiuni medii, cu structuri similare celor din agentiile mari si cu un discurs mai orientat catre rezultate. In cele mai multe cazuri, sunt agentii locale la origini, al caror fondator s-a retras de la conducerea agentiei, in favoarea unui bun manager. De la aceste agentii puteti cere si primi creativitate si, in plus, daca le veti da ocazia, un input bun de strategie de comunicare. Recomand acest tip de agentie oricui doreste sa puna in practica un mix de marketing clar, rezultat dintr-o strategie de business coerenta si pe termen lung.

Mai apoi, exista agentiile de dimensiuni mici, de multe ori cu aer familial, in general recunoscute pentru abilitatile lor de a oferi solutii creative. Aici veti avea ocazia foarte adesea sa cunoasteti ownerul, pe langa o echipa inimoasa si care pierde destul de mult timp in a-si etala – inca de la briefing – capacitatea de a genera solutii creative ad-hoc. Recomand alegerea unei asemenea agentii in situatia in care doriti rezolvarea rapida a problemei dumneavoastra de comunicare si/sau atunci cand nu va este foarte clar ce obiective are campania dumneavoastra – din motivul simplu ca acest tip de agentii au tendinta de a va face partasi, mai de fiecare data, la procesul de generare de idei. Astfel, va vor ajuta sa va clarificati pasii de urmat.

Doar in treacat voi aminti agentiile de dimensiuni liliputane, fara un equity consistent, care se remarca prin faptul ca deservesc institutii guvernamentale sau un client mare, aparent fara nici o legatura intre munca produsa si rezultatele obtinute. Recomand acest tip de agentie in situatia in care compania dumneavoastra detine un monopol de piata consistent si/sau acolo unde marketingul este, in fapt, doar o cheltuiala anuala si nimic mai mult.

Si, finalmente, al cincilea tip deagentie. De dimensiuni mari, medii, mici sau foarte mici. Agentii in care account managerul va va solicita informatii din business plan, in care copywriterul, desi are numeroase premii la activ, vrea sa va inteleaga consumatorul. Agentii in care ownerul sau managerul general stie publicitate si cu care nu va fi usor sa lucrati, pentru ca vor pune sub semnul intrebarii toate raspunsurile dumneavoastra. Nu recomand acest tip de agentie decat in situatia in care sunteti pregatiti ca urmatoarea dumneavoastra campanie publicitara sa nu fie o campanie publicitara, ci o inovatie de comunicare cu adevarat relevanta pentru businessul si categoria in care activati.

Mult succes!

Articolul este scris de Sorin si a aparut recent pe dailybusiness.

Răspunsuri