The Big Adpple

Advertising Comunicare

Am fost scanat, cântărit, interogat, repartizat şi transportat în New York. După 11 ore în avion şi încă 5 prin aeroporturi mă întreb dacă nu cumva oamenii care ştiu să planteze o ceapă sunt mai câştigați. Portalul meu în Marele Măr este un Lincoln Town Car. Nu se mai produce modelul ăsta. În schimb, New York-ul se construieşte în continuare, ca un World Trade Center imposibil de dărâmat. Am stat o săptămână aici, destul doar cât să arunc o privire prin geamul maşinii, dar iată ce am înțeles despre publicitate şi despre mama ei, America.

New York-ul are 5 burguri, Queens (unde am aterizat), Manhattan (unde sunt biroul şi hotelul), Brooklyn, Bronx şi Stanton Island. Sunt cazat la două minute de Central Park. De acolo drumul cel mai scurt e pe Broadway sau cu metroul până la stația Times Square. Apoi pe orice stradă (sunt identice) până pe Madison Avenue 437 la biroul DDB NY. Rockefeller Center, Tiffany, MoMA, The Met, Radio City Music Hall nu sunt doar obiective intermediare, sunt pin-uri în harta mea culturală. Le ştiu dinainte să le fi văzut. Le ating să văd dacă sunt din piatră şi oameni, şi nu doar niște referințe de cultură generală. La fel e Madison AV, această Wall Street a advertising-ului.

 Am stat cinci zile la DDB şi o câteva ore la 360i (Dentsu). Iată câteva rânduri despre publicitate din jurnalul călătoriei mele într-o lume paralelă:

  • Brieful este mai explicit ca un prospect de medicament, dar nu trebuie să renunți să încerci să-l depăşeşti. Deadline-urile sunt peste câteva luni, procesul de creație este lung şi anevoios, dar reacțiile instantanee la realitate sunt cele mai savuroase. Avantaj social media.
  • Cei mai buni clienți sunt cei care nu fac research pentru a testa ideea, pentru că aşa poți strecura nişte creație curajoasă.
  • Copywriterii nu fac literatură, iar art directorii nu fac tablouri. Poate lucrările lor vor fi premiate, poate vor intra în istoria pop-art-ului sau în vreo formă de postmodernism însă, dacă voiau asta, ar fi pornit pe calea artei. Dar au decis atunci când şi-au ales facultatea pentru care plătesc rate până la 30 de ani.
  • Nu e mai uşor, dar au toate condițiile să facă publicitate bună. Comunică aplicat într-un sistem super-capitalist astfel că nu există motive să îi deteşti.
  • Advertising-ul e confirmat de produs, de aici şi încrederea pe care o are publicul în producțiile publicitare.
  • Poți să lucrezi în publicitate în New York chiar dacă e cel mai vânat loc de pe planetă. Dar trebuie să îți dorești asta foarte foarte mult, pentru că orașul şi “mad men-ii” săi te vor pune serios la încercare.

Ar fi multe de povestit, de-asta vă invit la o bere sau să căutați după #bigapplejuice.

Statele Unite sunt lumea în care advertising-ul şi viața obișnuită s-au contopit ireversibil. Comunicarea e construită atât de judicios încât dialogul cu brandurile a devenit la fel de firesc ca micul dejun. Oamenii nu fac distincția publicitate/autentic pe care noi, publicitari şi clienți, refuzăm să o rezolvăm în România. Publicitatea e doar o altă industrie, la fel ca cea alimentară, sau cea petrolieră. Aici brandurile devin simboluri şi simbolurile devin nume comune. Iar copywriterii sunt doar nişte şoferi care te duc de la aeroport la hotel.

ceas3

Pentru a ilustra articolul am ales un exemplu de cum transcede mema culturală în artă, comerț, entertainment şi comunicare – ceasul din filmul Hugo, expus la intrarea în Museum of Modern Art.

Răspunsuri