Publicitatea in Romania interbelica

Advertising

Imi place sa ma mai uit la Reclame Vechi Romanesti. In special cele din perioadele ante- si interbelica au un romantism aparte, o naivitate (raportata la prezent) care ne arata cum erau si cum gandeau oamenii de atunci.

In anii ’20-’30, se pare, piata publicitatii din Romania era una foarte alerta, la curent cu tendintele internationale poate mai mult decat acum. Era perioada in care, pe langa jucatorii nationali, isi deschideau filiale si corporatii multinationale. JWT sau Rudolf Mosse detineau drepturi exclusive de a face publicitate in anumite publicatii.

Si acum sa aruncam o privire la cum arata creatia atunci:

Art directionul (dupa cum se vede in reclama pentru laxativ) avea mai degraba rol decorativ, avand scopul de a ilustra clar copy-ul sau targetul si de a aranja textul intr-un mod atractiv. Copy-ul era foarte functional, sfidand lipsa educatiei mass-media a publicului din acele vremuri. Logo-ul, ca si azi, in dreapta jos, intr-un stil distinct de restul executiei.

Pentru ca tot vorbeam de copy, industria self-care n-a fost niciodata prea permisiva cu creatia. Dovada si acest ad bazat pe text, care descrie la obiect, fara complicatii, toate beneficiile produsului. Bineinteles, uitandu-ne azi la el, ni se pare mult mai atractiv decat atunci.

Si pentru ca tot vorbeam de self-care, ajungem si la doamne. Targetul feminin a pastrat destule caracteristici din perioada interbelica. Atat copy-ul cat si artul sunt simple, inspira incredere, sanatate, libertate. Si un mic sentiment de “pentru ca meriti”.

Si ajungem si la aproape un spot. In stanga, ilustratia scenei, in stil specific vremii. In dreapta dialogul. Un slice of life clasic intre copilul istet si parintele intelegator, o problema si un produs-solutie.

Din pacate, multe nu se mai stiu despre cum era lumea in acea perioada. Despre publicitate cu atat mai mult. Dar istoria publicitatii e chiar interesanta. Daca vreti sa aprofundati, recomand ASTA si ASTA.

Răspunsuri

  • Ank Stroe

    Foarte bun articolul, chiar lucrarea de licenta am facut-o cu subiectul Publicitatea in perioada interbelica anii 1932 -1933.  Sunt atat de multe reclame bune, care ar da bine si in ziua de azi. 
     

    • raluca

      buna,anca. si eu imi fac lucrarea pe o tema asemenatoare, o comparatie inainte si post revolutie a mesajelor publicitare. poti sa imi lasi niste date de conact sa iti cer cateva sugestii,te rog?