De unde (mai) poti invata publicitate.

Advertising

De Miami Ad School, Scoala ADC, cursurile IAA si alte cursuri diverse si felurite, probabil mai stiti. Asa ca nu e vorba de ele aici, desi ar fi bine sa le luati si pe-astea in considerare (daca am uitat ceva important in materie de cursuri de publicitate din Romania sau de aiurea, adaugati in comenturi pls).

- – -

Dar am gasit un model interesant, pe care l-ati putea lua in considerare fie ca sunteti la inceput, fie mai la mijlocul carierei in publicitate, fie ca sunteti creativ, fie ca sunteti om de client service, de PR, de below the line sau digital, fie ca faceti publicitate in agentie sau de partea clientului.

Iar acesta este… chelnerul. Sef de sala, picolo sau ospatar, care cum veti vrea sa-i spuneti. E bine, ca om de publicitate, sa studiati maiestria (sau lipsa ei) in domeniu, sa aplicati observatiile voastre la felul in care reusiti sa va faceti voi meseria.

Pentru ca rar veti gasi un model mai la indemana pentru a studia persuasiunea si efectele ei. Dau cateva exemple de puncte de legatura cu meseria de publicitar, ramane sa mai gasiti voi unele, dupa cum veti fi de harnici sau de interesati.

  • ca si un om de publicitate, un chelner bun stie ce sa recomande clientului, atunci cand acesta e indecis
  • ca si un om de publicitate, un chelner bun stie sa discearna ideile bune de cele rele, chiar mai bine (uneori) decat clientul (de cate ori ati fost placut surprinsi de chelnerul care v-a soptit “Nu… azi nu va recomand carnea de vita”?)
  • ca si in publicitate (cel putin teoretic), un chelner bun e recompensat pentru serviciu si ideile bune, atunci cand clientul e multumit

Va las pe voi sa continuati lista, sa comentati sau sa injurati. Mie mi se pare ca avem foarte multe de invatat de la chelneri (un exemplu AICI).

Sincer cred ca prea des auzim “clientul in sus si-n jos”, “brieful n-a fost clar”, “asteptam feedback de 2 saptamani”. Ca sa fie si mai clar spus: nu dau limbi clientului acum, ci militez pentru o mai buna intelegere a meseriei noastre, care are prea des carente de pricepere a activitatii complexe a unui client (acelasi, uneori neplacut, client, mai are si probleme de pret, de distributie etc etc, inainte de-a ajunge sa dea feedback pe un layout de punga agentiei).

Iar intr-o nota si mai pragmatica legata de invatare - Ads of the World, The Marketer, IQAds, Marketeer.ro, Blogul Bogdanei, Biblioteca asta, Copyblogger.com, sau Clients From Hell sunt alte resurse (free) cu/din care mai puteti invata publicitate. Bafta!

Multumim AdWeek pentru vizual, mai multe detalii AICI.

 

 

Răspunsuri